Acties die we uitzetten na het gesprek met de adviesgroep
Zoals u weet hebben we in september met een adviesgroep van ouders gesproken over het thema Welbevinden, weerbaarheid en pesten. Naar aanleiding van dit gesprek hebben we de volgende acties uitgezet:
Rots en Water training:
Eigenaarschap: we willen dat onze leerlingen steeds meer eigenaar worden van hun persoonlijke leerdoelen in de R&W lessen en hier actief mee aan de slag gaan. Daarnaast willen we monitoren wat de trainingen opleveren. Juf Mariska heeft aantrekkelijke werkboekjes gevonden waar kinderen op een speelse manier worden uitgedaagd om over de R&W doelen na te denken en om er samen over in gesprek te gaan. De komende periode gaan we met deze werkwijze een start maken in de bovenbouw groepen om te ontdekken of dit een waardevolle aanvulling is op onze bestaande lessen.
Pauzes: we willen dat onze leerlingen de handvatten die ze leren tijdens de R&W lessen ook kunnen toepassen in andere situaties. Bijvoorbeeld tijdens de pauze of gewoon in de klas. Onze juffen Solin en Jennie hebben deze maand de training R&W afgerond en zijn nu ook bevoegd om dit op te pakken. We gaan met ons team in gesprek hoe we dit verder implementeren.
Pesten:
Workshops: we willen een nog betere grip krijgen op pestgedrag in onze school en daarin actief samenwerken met ouders. Om te zorgen voor goede achtergrondinformatie en te begrijpen waar pestgedrag vandaan komt en wat handige tips zijn om op school en thuis toe te passen organiseren we een workshop voor ouders en een workshop voor ons team. Leonie (maatschappelijk werker bij Omnia) zal deze workshops verzorgen. Er zijn 3 momenten waar ouders zich kunnen inschrijven en later in het jaar volgt een workshop voor ons team. In deze nieuwsapp volgt een uitnodiging voor deze workshops.
Pestcoördinatoren: We willen dat leerlingen zich vrij voelen om de pestcoördinatoren te benaderen als zich situaties rondom pesten voordoen. De komende periode krijgen alle bovenbouw leerlingen een vragenlijst waarin we ophalen met wie zij het liefst in gesprek gaan in geval van pesten en wanneer ze het liefst in gesprek gaan. Op basis van de nieuwe informatie maken we nieuwe afspraken in de school.
Meidenmiddagen/jongensmiddagen: deze middagen zijn voor leerlingen fijn om vrij te praten over weerbaarheid en welbevinden. We onderzoeken in ons team of we dit onder schooltijd kunnen oppakken in de tweede helft van het schooljaar.